شنبه, ۲۷ مهر ۱۳۹۸
پنج شنبه, 25 مرداد 1397 13:27

پیشگیری از گرفتگی رگ قلب: توصیه هایی که لازم است بدانید

نوشته شده توسط
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
پیشگیری از گرفتگی رگ قلب: توصیه هایی که لازم است بدانید پیشگیری از گرفتگی رگ قلب: توصیه هایی که لازم است بدانید

هنگامی که عوامل متعدد بیماری های قلبی در کنار هم قرار بگیرند، بیماری گرفتگی رگ قلب به عنوان شایع ترین بیماری سیستم قلب و عروق بروز پیدا می کند. پیشگیری از گرفتگی رگ قلب یکی از اصلی ترین اطلاعاتی است که شما برای حفظ سلامتی خود باید بدانید.

حتما شنیده اید که می گویند پیشگیری بهتر از درمان است، درباره بیماری های قلب و عروق هم همین اصل صدق می کند. اگر شما تلاش کنید با پیشگیری از گرفتگی رگ قلب، عملکرد قلب خود را مناسب و سالم نگه دارید، نه تنها علایم آزار دهنده بیماری قلبی را تجربه نخواهید کرد، بلکه همچنین نیازی نیست وارد مسیر طولانی درمان های دارویی و جراحی شوید.

متهم های بیماریزا و راه های پیشگیری از گرفتگی رگ قلب

اگر فرض کنید که مبتلا شدن شما به بیماری قلبی یک رویداد نادرست است، باید در مرحله اول، متهم های اصلی این رویداد را بشناسید و برای هر کدام از آنها یک حکم جدی و قاطع در خصوص پیشگیری از گرفتگی رگ قلب تعیین کنید.

متهم اول: فشارخون بالا و کنترل نشده

فشار خون بالا به طور كلي علاقه وافری به بیمار کردن افراد تنبل و چاق، افراد سیگاری، و دوستانی که ترجیح می دهند با استرس زیاد و رژیم های غذایی ناسالم زندگی کنند، دارد. آیا شما از جمله این افراد هستید؟ امیدواریم که نباشید.

به شما توصیه می کنیم که برای پیشگیری از گرفتگی رگ قلب و فشار خون بالا، وزن تان را كاهش دهید، با برنامه و روزانه ورزش كنید، رژيم های غذايی حاوی ميوه و سبزيجات فراوان، لبنيات كم چرب و دانه های سبوسدار و غلات استفاده كنید، استرس بيخود و بي جهت نداشته باشید و سيگار نكشید. همین چند اقدام ساده شما را از شر و آسیب بیماری فشار خون بالا دور خواهند کرد.

متهم دوم: چربی و کلسترول خون

کلسترول در حد و اندازه طبیعی برای بدن نیاز است که این قسمت توسط کبد شما در بدن ساخته می شود. قسمتی از کلسترول که برای شما نیاز نیست و باعث می شود چربی خونتان بالا برود، چربی هایی است که از طریق غذا وارد بدن می شوند.

به شما توصیه می شود برای کاهش کلسترول مضر و پیشگیری از گرفتگی رگ قلب به این دستورات توجه کنید:

– سيب، جو، هويج، سير، گريب فرود، سبوس، لوبيای سبز، گردو و بادام استفاده كنید که بسیار مفیدند.

– ميوه های مغزدار و سبزی های رژيمی را در سبد غذایی داشته باشید.

– مصرف گوشت قرمز، سوسیس و کالباس، فست فود ها و سرخ کردنی ها را تا حد امکان کاهش دهید.

– از خوردن بی رویه خورشت ها و غذاهایی مثل دیزی و آبگوشت که چربی واضحا روی غذا است، بپرهیزید.

– تحرك و فعاليت بيشتری داشته باشید و ورزش کنید.

متهم سوم: استعمال دخانیات هم سیگار هم قلیان

سیگار، قلیان، تریاک و بطور کلی استعمال دخانیات به عنوان یک بلای سلامت سوز هستند. اگر فکر می کنید که پاکت سیگار را باز می کنید، یک سیگار بر می دارید و آن را روشن کرده، کنار لب گذاشته و پک می زنید و می کشید، بلاشک در اشتباهید. این سیگار است که شما را رها نمی کند تا شما و سلامتی شما را بکشد و دود کند.

توصیه ما به شما این است که بیش از هر چیز، اول اراده کنید که سیگار را ترک کنید، سپس به پزشک متخصص ترک دخانیات و سیگار مراجعه کنید تا راهنمایی لازم دریافت کنید و به طور موثر و اصولی، سایه سیاه سیگار را از زندگی تان پاک کنید. ترک کردن سیگار یکی از اصول مهم پیشگیری از گرفتگی رگ قلب به حساب می آید.

متهم چهارم: بخور، بخواب و تنبلی

برای توضیح این عامل بیماریزای مهم به همین بیت شعر بسنده می کنیم.

” بخور بخواب ، اي پيرمرد ، اي بچه        سلامت قلب و رگهاش به من چه ؟!

به شما توصیه می کنیم روزانه فعاليت فيزيكی داشته باشید و به طور كاملاً منظم ورزش كنید (روزانه ۳۰ دقيقه در ۳ دوره ۱۰ دقيقه ای) تا عملكرد قلبتان بهينه باشد.

– پیاده روی کنید.

– آرام و پیوسته بدوید.

– شنا کردن در استخر هفته ای یکبار برای شما بسیار مناسب است.

– کوه بروید و نفس عمیق بکشید.

– ورزش های هوازی انجام دهید.

متهم پنجم: قند خون بالا و کنترل نشده

توصیه می کنیم که برای نگه داشتن قند خون در محدوده نرمال، در سه حیطه اقدام موثر کنید:

-حیطه اول: رژیم غذایی

بهتر است که فیبر و غلات سبوس دار بیشتر استفاده کنید.

میوه و سبزیجات در سبد غذایی شما قرار داشته باشند فقط توجه داشته باشید که در مصرف میوه های شیرین مثل هندوانه، طالبی و خربزه زیاده روی نکنید.

-حیطه دوم: افزایش فعالیت بدنی

-حیطه سوم: کاهش وزن و سایز دور کمر

متهم ششم: استرس

برای توضیح این عامل بیماریزای مهم به همین بیت شعر بسنده می کنیم.

” با استرس زندگی کن همیشه        سرخرگ هاتون چه راحت بسته میشه!؟ “

برای غلبه بر استرس، چند توصیه کلیدی و مهم برای شما داریم:

– با یک دست چند هندوانه بلند نکنید، یعنی کارهایتان را یکی پس از دیگری و با آرامش و صبر انجام دهید.

– یاد بگیرید با دیگران هم صحبت شوید و از استرس هایتان برای افراد مورد اعتماد بگویید، متوجه خواهید شد چقدر استرس هاس شما کمتر خواهد شد.

– با دنیا سرجنگ نداشته باشید و این را بدانید که بعضی از اتفاقات زندگی را نمی توان تغییر داد پس گاهی با زندگی کنار بیایید تا استرس های شما کمتر شود.

– به اندازه کافی استراحت کنید و به منظور تقریح برای خودتان وقت کافی بگذارید.

– در تمام لحظات يادتان باشد كه قلبي كه جايگاه خدا و ياد خداست ديگر مكاني براي دغدغه و استرس نخواهد بود.

– از نظرات و راهنمایی مشاورین روانشناس و روانپزشک بهره ببرید.

متهم هفتم: رژیم غذایی ناسالم

برای توضیح این عامل بیماریزای مهم به همین بیت شعر بسنده می کنیم.

” چربی، نمک، قند فراوان بخور        غصه برای مرگ قلبت نخور”

” با چربی و قند و نمک می تونی        خودت رو از حالا بیمار بدونی”

توصیه ما به شما این است که به هفت اصل اساسی در داشتن یک رژیم غذایی مناسب و سالم که در پیشگیری از گرفتگی رگ قلب به شما کمک می کنند توجه داشته باشید.

– اصل اول : غذاي كم چرب ، كم نمك بخورید.

– اصل دوم : منابع غذايي نارنجي ، زرد و قرمز مثل هويج ، پرتقال ، زردآلو و گوجه كه غني از ماده اي به نام كاروتنوئيد هستند و خواص محافظت كنندگي بسيار قوي براي قلب و عروق دارند، مصرف کنید.

– اصل سوم : سبزيجات را به علت فيبر فراوان حتما در سبد غذایی داشته باشید.

– اصل چهارم : پرهيز از خوردن مواد قندی فراوان كه ارزش غذايي ندارند مقل نوشابه ، دلستر و آبميوه هاي صنعتي (به جاي آن از دوغ كم چرب و آبميوه هاي طبيعي استفاده كنيد)

– اصل پنجم : خوردن ۲ واحد لبنيات كم چرب ( ۱ ليوان ماست و شير و يا ۲ ليوان دوغ)

اصل ششم : جداً از خوردن غذاهای آماده مانند ساندويچ ، پيتزا و … خودداری كنيد.

اصل هفتم : سعي كنيد روغن جامد را حذف كرده و روغنهای گياهي را جايگزين نمائيد.

منبع : مجله ی اینترنتی دکتر دکتر

خواندن 131 دفعه

مطالب مرتبط

نکات مهم و قابل توجه قبل و بعد از طب سوز

قبل از انجام طب سوزنی لازم نیست ناشتا باشید: بهتر است ساعاتی قبل از شروع درمان، غذای کامل م

جلوگیری از ریزش مو با طب سوزنی

جلوگیری از ریزش مو با طب سوزنی، روشی نوین و بی خطر   روش‌های جلوگیری از ریزش مو انتخاب روش

طب سوزنی اختلالات خواب را از بین می برد

طب سوزنی اختلالات خواب را بر طرف می کند طب مرسوم اغلب بی خوابی را با تجویز دارو درمان می کند که

دبابت بی مزه از علائم تا درمان آن

دبابت بی مزه از علائم تا درمان آن دیابت بی مزه شاید نوعی از دیابت باشد که کمتر کسی نامش را شنیده با

بیماریهای تیروئید که منجر به سرطان می شو

بیماریهای تیروئید که منجر به سرطان می شوند/ عوارض جراحی تیروئید یک فلوشیپ جراحی سرطان با بیان این م